Вести - Влизането на Христос в Йерусалим- Цветница

Открийте ни във Facebook

 

Открийте ни
във Facebook

Разгледайте нашата галерия.

Галерия

Адрес:
София 1138
Горубляне
ул. Самоковско Шосе 75


Телефон:
02/ 973 61 44

 

e-mail: hrsvetigeorgi@gmail.com

Вести
Влизането на Христос в Йерусалим- Цветница
01-04-2018г.
Влизане на Христос в Йерусалим- Неделя Цветница

Днес тържествено влиза Иисус в Йерусалим, "възседнал осле" и съпроводен от ликуващите викове "Осанна, благословен идещият в името Господне". Това е един от най-трагичните празници през църковната година, предшестващ с пет дни Христовото разпятие. На пръв поглед изглежда, че това е празник на Христовото признаване, когато народът впечатлен от чудото с Лазар е готов да приеме Христос като свой политически вожд, очакващ от Него победа над враговете. Именно от това погрешно очакване произтича трагизмът на празника - и само след дни ликуващото "Осанна" ще бъде заменено с "Разпни Го!". Влизането на Христос в Йерусалим изпълнява древно пророчество за Него от пророк Захария: "Ликувай от радост, дъще Сионова, тържествувай дъще Йерусалимова: твоят Цар идва при теб, праведен и спасяващ, кротък и седящ на ослица и младо осле... (Зах. 9:9). Христос влиза в Йерусалим скромно, без знаците на светската власт, липсва царска процесия, с него са само учениците Му и ослицата с малкото осле. Още тук се открива изреченото по-късно пред Пилат, че Царството на Христос не е от този свят. Следователно целта на влизането Господне в Йерусалим е и разрушаването на мечтите на евреите за земно царство на Месия. Тържественото шествие на Христос в този ден е начало на пътя Му към Кръста и Разпятието.


За това празнично събитие говорят и четиримата евангелисти (Мат. 21:1-11; Марк 11:1-11; Лк. 19:29-44; Ин. 12:12-19). Самото установяване на празника е станало още в ранните векове на Църквата. Най-старото свидетелство достигнало до нас за празнуването на Вход Господен в Йерусалим е от ІІІ в. и се съдържа в едно празнично поучение за деня на еп. Методий Патарски. Св. Епифаний Кипърски свидетелства, че през ІV в. този празник се празнува повсеместно от Църквата. Много от св. отци през същия този ІV в. са ни оставили своите проповеди и поучения за празника. От VІІ в. нататък много от химнописците в Църквата прославят празника със специални песнопения. Такива са останали от св. Андрей Критски (VІІ в.), преп. Козма Маюмски и св. Йоан Дамаскин (VІІІ в.), Теодор и Йосиф Студит, император Лъв Мъдри, Теофан и Никифор Ксантопулос (ІХ в.), чрез които и до днес православната църква възпява празника.

 

Вечерта в църквите се отслужва вечернята на Велики Понеделник, когато се възпоменава праведния Йосиф и случая с изсъхналата смокиня. 

Йосиф е потомък на Авраам и син на Яков. Особено обичан от баща си, той бил наклеветен от брак си и продаден като роб в Египет. В църковната химнография е възпят като предобраз на Христос, тъй като животът му наподобява Божественото тайнство на Христовото служение на земята.
_____________________________________

Празничната света Литургия отслужи отец предстоятеля Лазар, който по време на службата прочете специална молитва за благославяне на върбови клонки. По време на богослужбата множество народ прие тялото и кръвта Христови. През целия ден се извиваше огромни опрашки от благочестив народ дошли да си вземат върба за благословение, която отнасяха във вкъщи.

Начало  |  История  |  Вести  |  Галерия  |  Въпроси и Отговори  |  Контакти

© 2010 Храм “Свети Великомъченик Георги Победоносец”